Over hoe Sebas Contact-Improvisatie ervaart.
Contact-Impro is zo anders dan andere dansvormen
Gelukkig is er nog steeds geen wereldwijd geldende definitie van wat Contact-Impro “is” of hoe het er uit moet zien. Iedere danser ontdekt zijn eigen definitie. En dat verandert ook steeds weer.
Anders dan Biodanza
Contact-Improvisatie is anders dan Biodanza. Mij gaat het bij Contact-Impro in eerste instantie niet over mezelf openen voor hartsverbinding of dergelijke dingen. Ik ben daar niet per sé naar op zoek. Ik vind het ook niet fijn dat als opdracht te krijgen.
Soms ontstaat een gevoel van verbinding in een dans-ontmoeting. En ook zonder dat kan ik fijn dansen en een leuke ontmoeting hebben. De focus op de techniek van de fysieke interactie, zorgt bij mij voor een veilige omgeving om met bijna iedereen te kunnen dansen, of ik me met diegene verwant of verbonden voel, of niet.
Anders dan Ecstatic Dance
Ik kan in een Contact-Impro dans mezelf op veel manieren heel fijn voelen. Soms zelfs een extatische ervaring beleven, maar dat is niet mijn doel.
Ook zonder dat is het spel van de dans met anderen altijd weer bijzonder. Van klein, subtiel, langzaam bewegen, of gemasseerd en gestretcht worden door het rollen over de vloer en over elkaar, tot een wilde snelle dans waar ik alle zeilen bij moet zetten om mee te komen.
Anders dan partner-acrobatiek
Hoewel het meest herkenbare van Contact-Impro bepaalde acrobatische moves zijn, is dat misschien niet het belangrijkste van deze dans.
De subtiele communicatie die via de aanraking verloopt, en die wederzijds op een onvoorspelbare manier de beweging stuurt is voor mij belangrijker. Dat maakt voor mij deze dans zo rijk. En anders dan de meeste acrobatiek ontstaat er door het improvisatie karakter steeds weer iets bijzonders en unieks.
Ook de rolverdeling is anders in acrobatiek. Wat ik daarvan begrijp, is dat er daar een Base is die verantwoordelijk is voor de balans van de vlieger, die zich vooral balanceerbaar moet maken met genoeg lichaamsspanning.
Bij Contact-Impro, zoals ik het beleef, wisselen sowieso de rollen voortdurend. En ben je als je tijdelijk je partner ondersteunt meer een underdancer. En als je steunt of kort meevliegt op een partner in een lift, heb je nog steeds veel invloed op waar de dans heen gaat, en kun je ook je eigen exits kiezen. Zo ben je meer een overdanser.
Daarbij is lichaamsspanning juist lóslaten vaak veel behulpzamer.
Net weer anders dan Dansexpressie of Dansimprovisatie
Hoewel er bij die twee vormen van dans ook sprake is van improvisatie, ligt de nadruk meer op performance aspecten van de dans. Met onderling verschillende benaderingen daarvoor.
En hoewel Contact-Impro vanuit performances is ontstaan, staan voor veel beoefenaars vooral de speelse ontmoetingen en interacties op de voorgrond. Wat niet wil zeggen dat Contact-Impro niet ook in performance settings gebruikt wordt …
En wat dan wel?
Lees hier over wat Contact-Impro wel zou kunnen zijn, of hoe het er uit kan zien.
En lees ook over aspecten van veiligheid in Contact & Consent
Foto bovenaan: Sebas & Lana & Erwin dancing @DCU, photo Jaap Hofstra (c)2023